jakémkoli oboru. Nelze neuvést zlaté pravidlo učitele Proto budiž učitelům zlatým pravidlem, aby všechno bylo předváděno všem smyslům, kolika možno. Totiž věci viditelné zraku, slyšitelné sluchu, vonné čichu, chutnatelné chuti a hmatatelné hmatu a může li něco být vnímáno najednou více smysly, budiž to předváděno více smyslům. Velká didaktika, kap.XX. Předvádění a pozorování Tato metoda zprostředkovává žákům vjemy a prožitky prostřednictvím smyslových receptorů. Tyto prožitky se stávají hlavní složkou pro následné Hrnčíře úkony a procesy. Předvádění se týká reálných předmětů a jevů a jejich zobrazení. Důležitým prvkem je výběr objektu a metodika jeho předvedení. Součástí předvádění je pozorování. Pozorování je velmi důležité, neboť bez jeho cíleného a soustavného nacvičování předvádění ztrácí smysl. Dalším důležitým prvkem je slovní komentář, který upozorňuje na vlastnosti a jevy, které by zůstaly nepovšimnuty. Požadavky na předvádění Naplánování a připravení potřebným materiálů, pomůcek, technického zařízení Účelné je kadeřnický salon Šeberově zapojit do předvádění žáky, pokud to dovoluje situace Provádět zpětnou vazbu, při nejasnostech či nepochopení znovu předvést obtížné prvky Žáci si lépe osvojí učivo, předkládá li se jim jev v činnosti v přirozeném prostředí Názorniny žákům předkládat ve vhodnou Šeberovem kadeřnictvím dobu, v průběhu výkladu V průběhu předvádění by si žáci měli pořizovat zápisky, kresby, náčrty. Pozorování tedy můžeme definovat Rozkoš
jako záměrné a cílevědomé vnímání věcí či jevů žáky, za účelem fixace změn, které v nich probíhají. Příklad Práce s fyzikálním barvivem ELUMEN Učitel seznámí žáky s barevným kruhem, ukáže jednotlivé výrobky, provede praktické ukázky míchání Kateřinky jednotlivých barev, jejich matování či sytost a pastelování. Slovně doprovází svoji práce a upozorňuje na přípravky Cleaner, Return. Opatov Žáci sledují práci učitele a sami si dělají poznámky. Zvolí si jednoho dobrovolníka, který si vyzkouší pastelování. Práce s obrazem Práci s obrazem můžeme chápat jako znázornění reality různými prostředky. V pojetí didaktiky je možné to chápat jako zpodobnění učiva kresbou na tabuli, nástěnné obrazy, učebnicové ilustrace, ale také obraz vytvořený prostředky statické projekce a počítačovou technikou. cvičilo těhotných Praha 4 Šeberov